معضل جدید تهران؛ پادگان خواری های بی سرو صدا

پادگان‌های شهری یکی پس از دیگری تخلیه می‌شوند اما هنوز معلوم نیست داخل آن حصارهای پرخاطره قرار است چه تصمیمی رقم بخورد. تاکنون پادگان‌های قلعه‌مرغی و پادگان ٠۶ پاسداران تخلیه شده‌اند که البته تکلیف اولی با فرمان مقام معظم رهبری با تبدیل بخشی از آن به‌عنوان بوستان ولایت مشخص شده است.

احمد حکیمی پور، عضو سابق شورای شهر تهران: بر اساس ضوابط میراث فرهنگی اگر قابلیت تاریخی پادگان ٠۶ مشخص شود، قانون اجازه ساخت و ساز آن را نمی‌دهد جعفر خطیر، مسئول رسانه‌های نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با «شهروند»: تصمیم قطعی برای مزایده یا فروش پادگان‌ها گرفته نشده است.

پادگان‌های شهری یکی پس از دیگری تخلیه می‌شوند اما هنوز معلوم نیست داخل آن حصارهای پرخاطره قرار است چه تصمیمی رقم بخورد. تاکنون پادگان‌های قلعه‌مرغی و پادگان ٠۶ پاسداران تخلیه شده‌اند که البته تکلیف اولی با فرمان مقام معظم رهبری با تبدیل بخشی از آن به‌عنوان بوستان ولایت مشخص شده است. حالا مدتی است که با خشک‌شدن درختان پادگان ٠۶ منطقه پاسداران موضوع خروج پادگان‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است.

سال ٨٨ بود که بعد از ۴‌سال طرح موضوع، سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی «قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» را تصویب کردند تا شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی براساس یک چارچوب مشخص برای خرید و انتقال اراضی نظامی و پادگان‌ها اقدام کنند تا در نهایت زمین‌های آزادشده برای کمبود سرانه‌های خدماتی شهر به کار گرفته شود اما با گذشت بیش از ٨‌سال از تصویب هنوز تکلیف خیلی از این اراضی مشخص نیست. احمد حکیمی‌پور، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند» درباره دلیل به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات در این چند ‌سال به پیچیده‌بودن این پروسه اشاره کرد: «درباره این پادگان‌ها مراجع نظامی باید تصمیم‌گیری کنند اما به نظر می‌رسد که شهرداری و سایر نهادها هم برای خرید اراضی مشکلات نقدینگی داشته باشند، ضمن اینکه نهادها باید زمین‌هایی برای جایگزینی این اراضی مشخص کنند. بنابراین تعیین تکلیف برای پادگان‌ها کار زمانبر و سنگینی است.» او معتقد است که البته در دوره گذشته مدیریت شهری هم مذاکرات خوبی انجام گرفته است تا برای واگذاری پادگان‌هایی که در مسیر شریان‌های اصلی شهر هستند، به تفاهم برسند اما مذاکرات هنوز نتیجه نداده است: «مدیریت شهری جدید باید این موضوعات را تا حصول نتیجه پیگیری کند.» حکیمی‌پور درباره پادگان ٠۶ پاسداران این را هم گفت که براساس ضوابط میراث فرهنگی اگر قابلیت تاریخی این اراضی مشخص شود، قانون اجازه ساخت‌وساز آن را نمی‌دهد: «مراجع قانونی با توجه به مستنداتی که از ثبت اثر به‌عنوان یک اثر تاریخی دارند، می‌توانند این مسأله را پیگیری کنند.

با اینکه شهرداری تهران بر اساس قانون مکلف بر اجرای این قانون است، اما برخی مدیران شهری معتقدند که تعیین تکلیف برای این اراضی به شهرداری ربطی ندارد و شورایعالی معماری و شهرسازی کشور در حال مذاکره برای این اراضی است؛ البته پیگیری‌های بیشتر خبرنگار «شهروند» از مسئولان شهرداری و وزارت راه‌و‌شهرسازی تا ساعت تنظیم گزارش بی‌نتیجه ماند. امیر سرتیپ دوم مسعود باقری، معاون مهندسی نیروی زمینی ارتش در آبان ماه ‌سال گذشته هم گفته بود که ‌سال پیش بحث جابه‌جایی پادگان‌ها و اراضی نیروهای مسلح از مناطق شهری به خارج از شهرها مطرح شد تا این اراضی از کاربری نظامی به کاربری شهری تبدیل شود: «براساس قانون اجرای این دستور بر عهده وزارت دفاع بود و ارتش نیز بارها به دولت اعلام کرد در خارج از شهرها نیازمند پادگان است، وزارت دفاع به وظیفه خود عمل نکرد و ارتش جمهوری اسلامی ایران خود به صورت مستقیم در این زمینه ورود پیدا کرد. اعتبارات دولتی در این راستا محقق نشده است با این حال در ٢۶ مرکز استان و شهرستان بزرگ که پادگان آنها داخل شهرها هستند به دنبال جابه‌جایی پادگان‌ها هستیم.»

براساس قانون مصوب مجلس در تفکیک اراضی پادگان‌ها، ۴٣,۵‌درصد از این اراضی برای خدمات شهری ازجمله فضای سبز و معابر شهری در نظر گرفته خواهد شد اما بقیه اراضی قابلیت تغییر کاربری به مسکونی، تجاری و اداری برای تامین درآمد ساخت پادگان را دارد.

شهروند

 

نمایش مقاله‌های بیشتر
مقاله‌ها بیشتر بر اساس تهران شناسی
  • دوره تخصصی ادیان در تهران قدیم

    دوره تخصصی تهران شناسی       …
  • غربتی های تهران - تهران شناسی

    غربتی های تهران

    نگاهی به زندگی کولی های پایتخت برای تغییری به نفع کولی‌ها باید کالاهایی برای تبادلاتشان جا…
مقاله‌های بیشتر در گزارش و رویداد

۲ دیدگاه

  1. علی

    ۱۳۹۷-۰۳-۲۹ در ۱:۳۷ ب٫ظ

    پادگان ۰۶ به سهام داران پرسنل ارتش فروحته شده است.
    جهت هرگونه تغییر کاربری باید منافع آن به سهام داران اختصاص یابد.

    پاسخ

  2. رضا

    ۱۳۹۸-۰۵-۲۰ در ۱۱:۰۷ ب٫ظ

    اگه سران ارتش عرضه داشته باشن میتونن با پول همین پادگان پرسنل نجیب و زجر کشیده ی ارتشی رو از لحاظ مالی سیراب کنن. بابا پول همینو بدید به ارتشیای بی بزاعت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را هم بخوانید

تورهای نوروزی موسسه تهران شناسی

  …