تور بنیاد ایرانشناسی_موسسه تهران شناسی

تور بنیاد ایران شناسی به معرفی و بازدید کامل و ریزبینانه یکی از متفاوت ترین بناها و مجموعه های شهر تهران میپردازد.

مجموعه ایرانشناسی تنها مجموعه بعد برج آزادی(شهیاد) است که چند سال  بعد از ساخت به سبب ویژگیهای خاص،در آثار ملی ایران ثبت شد.این بنا سال ۷۶ در زمان ریاست جمهوری محمد رضا خاتمی تاسیس و در سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شد. بنیاد ایران‌شناسی گزارش  میراث‌فرهنگی را در سال ۱۳۹۱ با چند دخل و تصرف کوچک  در۲۹۸ صفحه به چاپ رساند.شایان ذکر است گزارش ثبت ملی بنیاد ایران شناسی از مفصل ترین پرونده های ثبتی آثار ملی ایران است.

موارد بازدید:

بنای شاخص مجموعه:آثار هنری و معماری تاریخ ایران به خوبی در بنا به کار گرفته شده اند.درها،پنجره ها،نرده ها و..هر کدام بر اساس فرمی که در دوره از تاریخ ایران رواج داشته،طراحی و اجرا شده است.

بخش نقشه‌های تاریخی خلیج فارس؛ این مجموعه شامل ۵۰ نقشه تاریخی است که بر اصالت نام خلیج فارس تأکید کرده‌اند. نقشه‌های این نمایشگاه را نقشه نگاران و کارتوگرافان مسلمان و اروپایی در ادوار گوناگون ترسیم کرده‌اند که شامل نقشه جهان، نقشه جنوب غربی آسیا، نقشه خاور نزدیک و اروپا، نقشه امپراطوری اسکندر مقدونی، نقشه امپراطوری هخامنشیان، نقشه امپراطوری اشکانیان، نقشه ایران دوره صفویه، نقشه ایران دوره قاجاریه، نقشه جزیره العرب، نقشه عربستان؛ و نقشه های محدودتر مانند نقشه فارس، خوزستان و کرمان، نقشه گمبرون (تنگه هرمز) و سرانجام نقشه هایی از خلیج فارس‌ که توسط نقشه نگاران مسلمان و اروپایی ترسیم شده اند در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

بخش مردم‌ ایران:در این مجموعه، به کمک کتاب، فیلم، عکس، صفحه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و سایر ابزارهای کمک‌آموزشی تصاویر و تعاریفی از چهره‌های ‌مردم، حضور آنها در عرصه مشاغل، مراسم آیینی و مذهبی، محیط‌های آموزشی، جشن‌ها، مسابقات محلی را عرضه نموده است و به معرفی مشاغل از بین رفته پرداخته است. در این مجموعه نمونه‌هایی از لباس‌های نواحی و اقوام مختلف ایران، مظاهری از اشتراکات فرهنگی همه ایرانیان نظیر سفره هفت‌سین، کرسی و سفره شب یلدا، سفره زیبای عقد و … در معرض دید  علاقمند قرار دارد. همچنین مراحل پخت نان به عنوان غذای اصلی ایرانیان و سایر وسایل معیشتی و زندگی مردم را می‌توان در این بخش مشاهده کرد.

بخش فرهنگ :این مجموعه نیز با تاریخ پرفراز و نشیب ایران، معماری منحصربه‌فرد، زبان و خط چند هزارساله و هنرمندان پر آوازه‌‌اش، خود دنیایی دیگر است. تلاش جهت معرفی این میراث ارزشمند به جهانیان و ایرانیان علاقمند انگیزه‌ای شد تا در این بخش با ارائه مجموعه‌ای از تصاویر و تعاریف از ابنیه و معماری‌ایرانی، انواع سکونتگاه‌های شهری و روستایی، نمونه‌هایی از اماکن آیینی سراسر این سرزمین شگفت، تصاویر و شرحی ازمشاهیر و ایران‌شناسان ایرانی و غیرایرانی و … قدم پیش نهد.

همچنین معرفی صنایع دستی برخی از نقاط ایران مانند ترمه یزد و آذربایجان شرقی، پته‌ کرمان، سوزن‌دوزی و سکه دوزی سیستان و بلوچستان، نمونه‌هایی از فرش،گلیم، گبه و … نیز از دیگرشاخصه‌های این بخش است.

بخش طبیعت ایران:طبیعت ایران مملو از مظاهر ویژه است . موقعیت کوهستانی و بارانی در عین بیابانی و خشک بودن ایران، اثر چشمگیری در سیمای طبیعی و معیشتی آن دارد. این تنوع اقلیمی سبب تنوع گیاهی و جانوری بسیار زیادی شده است.

یکی از اهداف مهم این مجموعه، معرفی و شناساندن این گنجینه  علاقمندان این مرزو بوم است تا با آگاهی بیشتر سرزمین مادری خود را با تمام مواهب و زیبایی‌های طبیعی‌اش نگاه دارند و دوست بدارند. به این منظور بخش طبیعت مجموعه نمایشگاه‌های ایران‌شناسی به کمک کتاب، فیلم، عکس، صفحه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و سایر ابزارهای کمک‌آموزشی به معرفی طبیعت دیرینه و کنونی ایران، گونه‌های گیاهی(زراعی، مرتعی، دارویی و …)، میوه‌ها و محصولات ایران، گونه‌های جانوری(موجود و در حال انقراض)، کوه‌ها، رودها، دریاها، کویرها و بیابان‌ها و … پرداخته است.

بخش ادبیات :از مجموعه نمایشگاه‌های ایران‌شناسی در بنیاد ایران شناسی، با هدف آشنایی مردم با میراث کهن ادب فارسی و چهره‌های ادبی ایران برپا شده است . در همین راستا‌، آثار نظم و نثر شعرا و نویسندگان شاخص ایران به شکلی هنرمندانه بر دیوارها و ستون‌های میانی تالار به نمایش درآمده که همراه با گزیده ای از زندگینامه آنان در کنار مجموعه‌ای از تابلوها، مجسمه ها و صنایع دستی مرتبط با ادبیات در معرض دید عموم است.

بخش نقاشی‌های قهوه خانه ای و عاشورایی :شامل حدود ۱۰۰ تابلوی نقاشی تاریخی و معاصر با موضوع‌های ملی، مذهبی و عاشورائی است . طراحی این تابلوها در سبکهای قهوه‌خانه‌ای و شمایل سازی و با تکنیکهای مختلف رنگ و روغن، آبرنگ ، طراحی با مداد، چاپ سنگی و راپید انجام شده است. در این مجموعه آثاری ارزشمند با قدمت تاریخی مشاهده می‌شود که از آن جمله، می‌توان به تابلویی از قرن ۱۲ هجری اشاره کرد. در این سالن همچنین ۱۲ تابلو، اثر استاد منصور وفایی در معرض دید عموم قرار گرفته است که براساس ۱۲ بند ترکیب‌بند مشهور محتشم کاشانی با مطلع « باز این چه شورش است که بر خلق عالم است …» طراحی شده است.

بخش خط و اسناد :این مجموعه شامل از اسناد، تابلوهای خط، کتب خطی، چاپ سنگی و سربی است. اسناد موجود بیش از ۱۱۰ برگ سند خطی را شامل می شود که ۸۵ برگ آن مرمت شده و مربوط به قرون ۱۳ و ۱۴ هجری قمری است. این مجموعه دارای ۶۰ جلد کتب خطی، ۳۶۰ جلد کتب چاپ سنگی و در حدود ۱۰۰ جلد کتب چاپ سربی است که تعداد آنها همچنان در حال افزایش است . همچنین دو بخش جانبی و مرتبط با موضوع اصلی نمایشگاه نیز در قسمت دیگری از تالار به نمایش درآمده است که بخش اول ۳۶ تابلو خط از آثار خوشنویسان معاصر و نامی کشور و بخش دیگر یک مجموعه کامل از تجهیزات و وسایل چاپ سربی را در بر دارد.

 

اطلاعات بیشتر و ثبت نام در تور
نمایش مقاله‌های بیشتر
مقاله‌ها بیشتر بر اساس تهران شناسی
مقاله‌های بیشتر در تور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را هم بخوانید

تور قم گردی

شهر قم یکی از شهرهای مهم و تاریخی در ایران است که آثار ،ابنیه و گنجینه های هنری و تاریخی ا…